۰۷
بهمن

روش های شارژ گاز مبرد

روش اول: شارژ گاز وزنی با ترازو

بهترین و اصولی ترین روش ممکن برای شارژ گاز کولر گازی، شارژ گاز وزنی  است. در این روش مقدار گازی که باید درون سیستم شارژ شود، به کمک ترازوهای مخصوصی وزن شده و سپس عملیات شارژ گاز انجام می شود.

در صورتی که کولر گازی به نیم کیلوگرم گاز مبرد برای عملکرد صحیح خود احتیاج دارد، و فاصله لوله کشی شده میان پنل داخلی و خارجی کولر که در حالت نرمال بوده، در حدود ۵ متر باشد، مقدار نیم کیلوگرم گاز مبرد به کمک ترازو وزن شده و به داخل سیستم پمپ می شود.

همچنین در حالتی که فاصله لوله کشی اضافه گردد، با توجه به یک استاندارد کلی، برای هر متر اضافه شده مقدار گازی که باید اضافه گردد تا راندمان کاری دستگاه افت نکند، ۲۰ گرم تعیین شده است.

روش دوم: شارژ گاز آمپری

در این روش، میزان شارژ گاز کولر گازی بر اساس مقدار آمپری که با اتصال آمپرمتر بدست می آید، تعیین می شود. می دانیم که هر وسیله الکتریکی دارای یک میزان مصرفی برق و یک آمپراژ مصرفی می باشد. تکنسین های باتجربه می دانند که در صورتی که عملکرد کولر گازی صحیح و اصولی باشد، بدین معنا که مقدار گاز موجود در سیستم درست و به اندازه است، مقدار آمپر مصرفی کولر گازی چه عددی خواهد بود .

با توجه به این امر و با اندازه گیری آمپر مصرفی کولر، میزان گاز موجود در سیستم تنظیم می شود. برای اینکار یک آمپر متر کلمپ را به یکی از سیمهای ورودی کمپرسور وصل می کنیم. کولر را روشن کرده و به عدد آمپر متر نگاه می کنیم. اگر کمتر از عدد نوشته شده بر روی پلاک دستگاه باشد، میزان گاز کمتر و اگز بیشتر باشد، گاز اضافی در سیستم داریم.

نکتهبرای شارژ گاز کولر گازی اینورتر استفاده از روش آمپر مناسب نیست. به این دلیل که موتور کولر گازی اینورتر بصورت فرکانسی و بر اساس دما، تنظیمات و در حال تغییر دور میباشد، آمپر کولر متغیر بوده و نمی توان به آن اعتماد کرد. لذا برای شارژ گاز کولر گازی اینورتر خود از سایر روش ها استفاده کنید.

 

روش سوم: شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد و جدول دمایی

در این روش جهت شارژ گاز کولر گازی، تکنسین دمای هوای اطراف پنل داخلی (اواپراتور) و نیز دمای هوای اطراف پنل خارجی (کندانسور) را بدست آورده و با استفاده از جدولی که توسط تولید کنندگان گاز تهیه می شود، میزان فشار گاز کولر گازی را برای دو دما بدست می آورد. سپس با اتصال گیج مانوفیلد که برای سنجش فشار به کار می رود، شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار موردنظر انجام می شود. این روش چندان قابل اعتماد نبوده و درصد خطای بالایی دارد.

در تصاویر زیر می توانید جدول مربوط به دو گاز R22 و R410A را ببینید. همانطور که واضح است، ابتدا دمای محیط بیرونی و داخلی را یافته و سپس محل تقاطع این دو ردیف را می یابید. عددی که بدست می آید، میزان فشار گاز موجود در سیستم را برای ۵ متر لوله مشخص می کند.

میزان فشار گاز کولر گازی R410A

تقاطع دمای محیط داخل و خارج یعنی دمای اطراف پنل داخلی و بیرونی، مشخص کننده میزان فشار گاز کولر گازی R410A می باشد که باید در سیستم شارژ گردد. تفاوتی که میان شارژ گاز کولر با گاز R410A و R22 وجود دارد، این است که در هنگام شارژ گاز R410A، باید به صورت مایع کولر گازی را شارژ کنید. یعنی کپسول را به صورت وارونه و برعکس قرار دهید. دلیل این امر به ترکیب گاز R410A از دو گاز دیگر R32) و( R125 به مقادیر مساویست که در حالت شارژ مایع این نسبت به خوبی حفظ خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که میزان فشار گاز R410A تقریبا دو برابر فشار گاز R22 می باشد، لذا در هنگام شارژ گاز اسپیلت از طریق گیج مانوفیلد حتما از گیج فشار بالا استفاده کنید.

نکته:تکمیل شارژ گاز کولر گازی با گاز R410A متفاوت از تکمیل گاز R22 می باشد. اضافه کردن گاز R410A به گاز موجود در کولر نیاز به دقت بیشتری دارد، زیرا این گاز از ترکیب مساوی (۵۰/۵۰) دو گاز R125 و R32 تشکیل شده و در هنگامی که کولر گازی دچار کمبود گاز است، نمی توان بطور دقیق تشخیص داد که از هر کدام از دو گاز به چه میزان در سیستم موجود است. بنابراین، روش اصولی که در صورت کمبود گاز و تکمیل شارژ گاز R410A باید انجام گیرد، این است که اگر مقدار نشتی گاز کولر اینورتر بیشتر از ۱۵ درصد باشد، بهتر است که کل گاز کولر گازی را خالی کرده و دوباره آن را شارژ نمایید. اما اگر مقدار کمبود گاز کولر کمتر از ۱۵ درصد است، میتوانید عملیات شارژ گاز کولر گازی را به وسیله کپسول گاز R410A به صورت مایع (کپسول برعکس) انجام دهید.

توجه به این نکته بسیار مهم است. زیرا اگر کمبود گاز کولر گازی بیش از ۱۵ درصد باشد و بدون توجه به این مسئله اقدام به شارژ گاز اسپیلت نمایید، ممکن است ضمن اینکه کولر بازدهی لازم را نداشته باشد و سرمای قبل را به شما ندهد، باعث شوید روغن کولر گازی خیلی زود فاسد شود و در دراز مدت نیز موجب صدمه رسیدن به کمپرسور کولر گازی شوید